پربازدیدترین مطالب
داستان فرصت مطالعاتی

فرصت مطالعاتی چیست؟

وقتی شما دانشجوی کارشناسی ارشد هستید، اگر علاقمند به ادامه تحصیل باشید گزینه های زیادی پیش رو دارید. در بسیاری از رشته ها به خصوص علوم و مهندسی و رشته های علوم تجربی می توانید برای ادامه تحصیل به خارج از کشور فکر کنید. در این صورت باید برای پذیرش اقدام کنید. اما اگر به هر دلیلی تصمیم گرفتید که در ایران ادامه تحصیل بدهید، باز هم می توانید فرصت دیدن دانشگاه های خوب دنیا را داشته باشید.

من هم خیلی دوست داشتم از این فرصت استفاده کنم و توانستم از یکی از دانشگاه های آمریکا ( دانشگاه میشیگان) پذیرش بگیرم. البته به دلیل شرایط خانواده ام و این که همسرم هم دانشجو بود و نمیتوانست مرخصی تحصیلی بگیرد این موضوع برای من منتفی شد. اما کل داستان فرصت مطالعاتی را برایتان تعریف می کنم.

فرصت مطالعاتی به انگلیسی sabbatical leave گفته می شود و فرصتی است که در آن شما می توانید در یک دوره معمولا ۶ ماه تا یک ساله در یک دانشگاه خارجی حضور پیدا کنید و از امکانات آنها برای ادامه پژوهش خود استفاده کنید. برای مثال اگر امکانات آزمایشگاهی خاصی در دانشگاه شما وجود نداشته باشد این شرایط بسیار مناسبی را فراهم می کند. البته باید در مورد ( مسائل مالی استفاده از آزمایشگاه به توافق برسید).

فرصت مطالعاتی به کجا؟

شما زمانی که در موضوع خاصی پژوهش انجام می دهید و روی موضوع تزتان کار می کنید با تعدادی افراد آشنا می شوید که در موضوع شما نویسندگان مطرحی هستند یا زمینه کارشان شبیه شماست. این ها گزینه های احتمالی هدف شما هستند. به سراغ لیست مقاله هایتان بروید و کسانی را که احساس می کنید مناسب هستند فهرست کنید. از هر کدام یک نکته و آدرس ایمیل و مشخصات و اسم آزمایشگاه را در یک جدول آماده داشته باشید.

بهتر است این لیست را از ابتدای دوران تحصیل آماده و دائما تکمیل کنید. اگر هم موضوع تحقیقتان از قبل آماده است، میتوانید مکاتبات خود با پژوهشگران را بدون اشاره به فرصت مطالعاتی آغاز کنید. گاهی وقت ها هم خودشان به شما پیشنهاد خواهند داد که در آن صورت جز خوشبخت ترین ها خواهید بود!

چه بگوییم؟

در ابتدای نامه خودتان را معرفی کنید. در حد یکی دو جمله. بعد از طرف مقابل تعریف کنید و بگویید که به مقالات و پژوهش وی علاقمند هستید. سپس یک پلی بین موضوع پژوهش خود و تحقیق وی بزنید. آن وقت درخواست فرصت مطالعاتی بکنید. سعی کنید نامه کوتاه و واضح باشد.

بعد چه اتفاقی می افتد؟

از لیستی که دارید احتمالا از هر پنج نفر فقط یک نفربه شما پاسخ می دهد و آن هم پاسخ منفی. اما از هر ده نفر یک نفر ممکن است پاسخ مثبت بدهد و آن وقت مکاتبات ادامه پیدا میکند

احتمالا شرایط مالی، رزومه شما و استاد راهنمایتان و وضعیت زبان انگلیسی شما مورد پرسش قرار خواهد گرفت.

پیشنهاد میکنم با چند استاد راهنما مکاتبات خود را ادامه دهید.

مرحله بعد؟

وقتی به نتیجه قطعی رسیدید و استاد مربوطه موافقت خود را با پذیرش شما اعلام کرد به شما یک نام پذیرش یا Letter of acceptance می دهد. اینجا تازه شروع کار شماست. احتمالا نسخه اسکن شده نامه را برای شما ایمیل خواهند کرد که به همراه فرم های درخواست باید به دانشگاه تحویل بدهید. این فرم ها را از سایت تحصیلات تکمیلی دانشگاه خود دانلود می کنید. بعد از تحویل مدارک و بررسی آن در شورای دانشکده و دانشگاه نامه معرفی شما به وزارت علوم ارسال خواهد شد. فقط دقت داشته باشید که زمانی که شما از کشور خارج می شوید باید قبل از شروع نیم سال ششم دکتری شما باشد. البته با توجه به تغییرات دایمی قوانین، این موضوع را چک کنید.

دانشگاهی که به شما اجازه فرصت مطالعاتی داده است در مرحله بعد از شما تاییدیه حمایت مالی خواهد خواست. این تاییدیه را وزارت علوم به شما خواهد داد. اگر نتوانستید از وزارت علوم تاییدیه بگیرید از معاونت آموزشی دانشگاه خود یک تاییدیه صوری بگیرید. با ارسال این تاییدیه به دانشگاه مقصد، فرم های مورد نظر برای سفارت برایتان ارسال خواهد شد. سپس باید پیگیر زمان سفارت برای اخذ ویزا باشید.

اگر شما جز خوش شانس های روزگار باشید و بتوانید در زمانی کمتر از پایان مهلت مقرر وزارت علوم برای خروج از کشور ویزا را بگیرید می توانید خود را برای رفتن آماده کنید. این خلاصه داستان فرصت مطالعاتی است که در آینده از جزئیات آن بیشتر خواهم گفت. امیدوارم سفر خوب و پرباری پیش رو داشته باشید!

 

۲ پاسخ

  1. ممنون از راهنمایی گرانقدرتون سوالی داشتم آیا میشه برای فرصت مطالعاتی فاند گرفت؟ آیا باید در نامه اولی که خود را معرفی میکنیم و درخواست فرصت مطالعاتی داریم باید در مورد فاند سوال شود؟

    1. سلام دوست عزیز. با تشکر از پیام شما.
      خیر درخواست فاند بهتر است پس از گرفتن تاییدیه ضمنی اولیه باشد.
      بسیاری از اساتید خودشان در پاسخ به ایمیل شما ممکن است این موضوع را بپرسند که آیا شما از طرف دانشگاه خودتان فاند دارید یانه.
      بعضی هم ممکن است با درخواست فاند از طرف شما موافقت کنند که معمولا این وضعیت رخ نمی دهد.
      بر اساس تجربه بنده، بهتر است در ایمیل اول راجع به این موضوع صحبتی نشود.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *