پربازدیدترین مطالب
بهترین لپ تاپ های دانشجویی (تیر ۱۴۰۳)
بهترین لپ تاپ های دانشجویی

این روزها تصور اینکه بتوانیم دوران دانشجویی را بدون داشتن یک لپ‌تاپ سپری کنیم بسیار دشوار است. تقریباً همه‌ی فعالیت‌های دانشگاهی به نوعی نیازمند استفاده از رایانه‌ است و از آنجا که در دوران خوش دانشجویی، دائماً بین خانه/خوابگاه و دانشگاه در رفت و آمد هستیم، استفاده از لپ‌تاپ برای دانشجویان ضروری است. اما کدام لپ تاپ دانشجویی مناسب ماست؟ قیمت لپ تاپ دانشجویی تابع چه عواملی است؟ در این مقاله به بررسی عوامل مهم برای تهیه‌ی یک لپ تاپ مناسب فعالیت‌های دانشگاهی پرداخته‌ایم. بهتر است ابتدا این معیارها را با دقت در نظر بگیرید و در نهایت، به لیستی از پیشنهادهای ما برای خرید لپ تاپ دانشجویی در تیرماه ۱۴۰۳ نگاهی بیاندازید.

فهرست مطالب

اقتصادی‌ترین پردازنده برای یک لپ تاپ دانشجویی

پردازنده مرکزی یا CPU مهمترین عاملی است که هنگام خرید یک لپ تاپ مناسب کار دانشجویی باید به آن توجه داشت. در این بخش سعی داریم لپ تاپ های اقتصادی موجود در بازار ایران را بر اساس قدرت و کارایی پردازنده آنها دسته‌بندی کنیم تا بتوانید با توجه به بودجه خود انتخاب مناسبی داشته باشید. در بازار کنونی ایران در تیر ماه ۱۴۰۳ برای خرید لپ‌تاپی که ارزش خرید نسبت به قطعات آن را داشته باشد باید بودجه حداقلی ۱۶ الی ۱۸ میلیون تومانی در اختیار داشته باشید. دلیل این موضوع هم این است که پردازنده‌هایی که قدرت کافی و قابلیت استفاده لذت‌بخش از یک لپ تاپ دانشجویی را به شما بدهند در دل لپ‌تاپ‌هایی قرار گرفته‌اند که معمولا در این بازه قیمتی قرار گرفته‌اند.

پردازنده‌های مد نظر ما intel i3 و ryzen 3  هستند که قدرت کافی برای انجام چندین کار همزمان را به شما می‌دهند و هنگام انجام کارهایی مانند مرور صفحات وب‌، استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت ارجاع و نرم‌افزار‌های مجموعه آفیس‌، احساس کند بودن را به شما نمی‌دهند. لپ‌تاپ‌هایی با چنین پردازنده‌هایی اگر حداقل دارای ۸ گیگ رم هم باشند به شما امکان اجرای برنامه‌های ویرایش تصویر و ویدیو را با عملکرد نسبتاً قابل قبولی  نیز به شما خواهند داد. اگر این محدوده‌ی قیمتی برای شما غیر قابل دسترس است به ناچار باید به محدوده ۱۲ الی ۱۴ میلیون نگاهی بیندازید و از لپ‌تاپ‌هایی که دارای پردازنده‌های Athlon AMD یا intel pentium N6000 هستند استفاده کنید. هر چند ارزش این لپ‌تاپ‌ها به نسبت قیمتی که پرداخت می‌کنید پایین است، اما کماکان این لپ‌تاپ‌ها برای کارهای دانشجویی مناسب هستند و برای مرور وب و استفاده از نرم‌افزارهای آفیس و یا دیدن فیلم مشکل خاصی نخواهید داشت و اکثر برنامه‌های  متوسط را نیز می‌توانید با آنها اجرا کنید.

پردازنده‌های Celeron 4020 و Celeron 4500 پایین‌ترین رده‌ی پردازنده‌های نصب شده بر روی  لپ‌تاپ‌های در محدوده قیمتی ۱۰ میلیون تومان و کمی بیشتر هستند. این پردازنده‌ها برای انجام کارهای معمولی و سبک مناسب هستند  اما با این لپ‌تاپ‌ها توقع اجرای بی‌دردسر برنامه‌های سنگین‌تر مانند فتوشاپ و پریمیر و استفاده همزمان از چند برنامه سنگین را نداشته باشید و ممکن است محدودیت‌هایی برای شما بوجود بیاورند. اما در محدوده قیمت ۱۰ میلیون تومانی گزینه‌های کار راه‌ اندازی محسوب می‌شوند.

حافظه Ram مناسب برای لپ تاپ دانشجویی

نکته مهم بعدی که در مشخصات یک لپ تاپ خوب برای دانشجو باید مد نظر داشته باشید ، مقدار حافظه رم لپ تاپ است. هر چه حافظه رم دستگاه شما بیشتر باشد شما قادر خواهید بود برنامه های بیشتری را همزمان باز داشته باشید. معمولا در اکثر لپ تاپ های میان رده از رم ۸ استفاده می شود و با این مقدار رم لپ تاپ شما قادر خواهد بود اکثر نیازهای عادی روزمره شما را بر آورده می کند. از آنجا که سیستم عامل ویندوز هنگام اجرا حدود ۲ گیگ از رم لپ تاپ شما را اشغال می کند،  لپ تاپ های با رم ۴ گیگ برای شما محدودیت هایی به دنبال خواهند داشت از جمله اینکه قادر به استفاده از نرم افزارهایی نسبتا سنگین که نیازمند حافظه قابل توجهی است نخواهید بود، یا  اگر عادت دارید در هنگام مرور کردن وب تب های زیادی باز نگه دارید باید این موضوع را در نظر داشته باشید که ممکن است با لپ تاپ های ۴ گیگ با کمی کندی مواجه شوید.

نکته مهم بعدی که در مشخصات یک لپ تاپ خوب برای دانشجو باید مد نظر داشته باشید، مقدار حافظه رم لپ تاپ است. هر چه حافظه رم دستگاه شما بیشتر باشد شما قادر خواهید بود برنامه‌های بیشتری را همزمان باز داشته باشید. معمولاً در اکثر لپ‌تاپ‌های میان رده از رم ۸ استفاده می‌شود و با این مقدار رم، لپ‌تاپ شما قادر خواهد بود اکثر نیاز‌های عادی روزمره شما را برآورده کند. از آنجا که سیستم عامل ویندوز هنگام اجرا، حدود ۲ گیگ از رم لپ‌تاپ شما را اشغال می‌کند، لپ‌تاپ‌های با رم ۴ گیگ برای شما محدودیت‌هایی به دنبال خواهند داشت؛ از جمله اینکه قادر به استفاده از نرم‌افزار‌هایی نسبتاً سنگین که نیازمند حافظه قابل توجهی هسند نخواهید بود. یا اگر عادت دارید در هنگام مرور صفحات وب، تب‌های زیادی باز نگه دارید باید این موضوع را در نظر داشته باشید که ممکن است با لپ‌تاپ‌های با رم ۴ گیگ، کمی کند شدن سیستم را تجربه کنید.

اما اگر یک استفاده سبک و ساده از لپ تاپ دانشجویی خود دارید و نمی‌خواهید هزینه زیادی بپردازید ممکن است این لپ تاپ‌ها هم با توجه به قیمت پایینتر آن‌ها گزینه‌های مناسبی برای شما باشند. اگر دانشجوی رشته‌های مهندسی هستید و از برنامه‌های نسبتاً سنگین استفاده می‌کنید بهتر است قبل از خرید لپ‌تاپ مشخصات مورد نیاز برنامه‌ای که قصد اجرای آن را دارید با جست و جوی واژه requirements (برای مثال Matlab Ram Requirements) از کافی بودن رم دستگاه برای برنامه مورد نظر اطمینان حاصل کنید. طبیعتا لپ‌تاپ‌های دارای رم ۸ و ۱۲ گیگابایتی قیمت بالاتری دارند و برای اجرای برخی برنامه‌های سنگین مناسب‌تر می‌باشند.

حافظه SSD

حافظه داخلی لپتاپ عامل مهم بعدی است که باید هنگام خرید یک لپ تاپ دانشجویی به آن دقت داشته باشید. حافظه‌های SSD از سرعت پردازش بیشتری نسبت به حافظه‌های HDD برخوردار هستند، اما بالطبع قیمت آن‌ها نیز بیشتر است. امروزه معمولاً از SSD برای درایو‌هایی که سیستم عامل و برنامه‌ها بر روی آن نصب می‌شود استفاده می‌گردد و برای ذخیره فایل‌هایی مثل فیلم، عکس و دیگر فایل‌ها از حافظه HDD استفاده می‌شود. لپ تاپ‌های با حافظه ۲۵۶ گیگابایت SSD تقریباً تمامی نیاز‌های شما را برای یک استفاده معمولی و یا حتی بیشتر برآورده می‌کنند و اگر اهل ذخیره تعداد زیادی فیلم و عکس بر روی حافظه داخلی لپ‌تاپ خود نیستید، نیازی به حافظه بیشتری نخواهید داشت.

وزن و اندازه مناسب لپ تاپ دانشجویی

وزن و اندازه لپ‌تاپ، موضوع دیگری است که در خرید یک لپ تاپ مناسب دانشجویی باید به آن توجه داشته باشید. معمولاً هر چه وزن لپ‌تاپ‌ها کمتر می‌شود، قیمت آن‌ها نیز بیشتر شده زیرا حمل و نقل آن آسان‌تر می‌شود. معمولاً لپ‌تاپ‌های سبک و ۱۳ اینچی قیمت بیشتری نسبت به لپ‌تاپ‌های ۱۵ اینچی و سنگین‌تر دارند. اما اگر شما نیازی به حمل و نقل مداوم لپ‌تاپ خود ندارید، می‌توانید با انتخاب لپ‌تاپ‌های ۱۵ اینچی از مشخصات بهتری نسبت به قیمتی که می‌پردازید برخوردار شوید. معمولاً لپ‌تاپ‌های سنگین‌تر از دو کیلوگرم، جابجایی دشواری دارند، پس در انتخاب لپ‌تاپ به این موضوع حتماً دقت کافی را داشته باشید.

صفحه نمایش لپ تاپ

موضوعی که شاید برای افراد زیادی اهمیت چندان زیادی نداشته باشد اما باید به آن توجه نمود، نوع صفحه نمایش لپ‌تاپ است. لپ‌تاپ‌های اقتصادی معمولاً از پنل صفحه نمایش TN استفاده می‌کنند که اگر از زوایایی به جز روبرو به آن نگاه کنید تصویر خیلی واضحی نمی‌بینید اما لپ‌تاپ‌های رده بالاتر از صفحه نمایش IPS استفاده می‌کنند که این مشکل را ندارند و زاویه دید بهتری دارند. بنابراین اگر دانشجوی رشته‌ای مانند گرافیک هستید که نیاز به استفاده از صفحه نمایش باکیفیت دارید، به این نکته حتما دقت کافی را داشته باشید.

آیا خرید لپ تاپ های استوک برای کار دانشجویی مناسب هستند؟

لپ تاپ

اگر به دنبال لپ تاپ های ارزان قیمت مناسب هستید می توانید لپ تاپ های کارکرده و استوک را هم مد نظر قرار دهید. اما در خرید این لپ تاپ ها باید به چند نکته دقت کنید.

پردازنده لپ تاپ های قدیمی که از هسته‌های بیشتری برخوردار هستند لزوما از پردازنده‌های جدید که هسته‌های کمتری دارند عملکرد بهتری ندارند. برای مثال شما ممکن است یک لپ تاپ استوک ساخت ۶ سال پیش با پردازنده مثلا i5 یا i7 را خریداری کنید و به این گمان باشید که این لپ‌تاپ بهتر از لپ‌تاپ جدیدی با پردازنده i3 باشد‌، اما جالب است بدانید که در اکثر اوقات اینطور نیست. برای مقایسه امتیاز عملکردی پردازنده‌ها می‌توانید مدل پردازنده را در کنار کلمه benchmark در گوگل جست و جو کنید و به سایت cpubenchmark که معمولا نتیجه اول سرچ گوگل است بروید و امتیاز پردازنده لپ تاپ را مشاهده کنید. این عدد هر چه بالاتر باشد، پردازنده عملکرد بهتری نسبت به بقیه پردازنده‌ها دارد.

نکته بعدی که در خرید لپ تاپ استوک باید به آن توجه کنید، حصول اطمینان از سالم بودن قطعات لپ تاپ و تعمیری نبودن آن است که کار آسانی هم نیست. لپ‌تاپ‌ها به دلیل طراحی فشرده و وجود فن‌ها و خنک‌کننده‌های کوچکتر نسبت به کامپیوتر‌ها، معمولاً به حرارت بالایی می‌رسند و این موضوع ممکن است بر سلامت قطعات در طولانی مدت اثر گذاشته و بعضی قطعات خراب شده و مورد تعمیر قرار گرفته باشند. بهتر است اگر قصد خرید لپ تاپ استوک دارید از مدل‌های نسبتاً جدید‌تر استفاده کرده و یا اینکه از فروشنده‌ای که گارانتی سلامت و ضمانت قطعات را به شما می‌دهد خرید کنید.

باتری لپ تاپ نیز از نکته‌های بسیار مهم برای یک لپ تاپ دانشجویی است. معمولاً باتری لپ‌تاپ‌ها بعد از چندین سال سلامت خود را از دست داده و شارژ زیادی نگه نمی‌دارند و اگر شما قصد استفاده لپ‌تاپ در دانشگاه را دارید و امکان شارژ نمودن مداوم آن برای شما وجود ندارد، ممکن است مجبور به هزینه کردن برای باتری جدیدی برای لپ تاپ استوک خود شوید و این موضوع نسبت به اصل یا فیک بودن باتری‌ای که خریداری می‌کنید ممکن است هزینه‌ی کمی هم نباشد.

بهترین لپ تاپ دانشجویی در محدوده قیمتی ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان

لنوو Ideapad 1​

لنوو Ideapad 1

اگر به دنبال یک لپ تاپ ارزان برای انجام کار‌های روزمره دانشجویی، وب‌گردی و آموزشی هستید لپ تاپ lenovo ideapad1 می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. پردازنده celeron N4020 برای انجام کار‌های عادی و سبک مناسب است و با مشکلی مواجه نخواهید شد. رم این لپ‌تاپ ۴ گیگ می‌باشد که همانطور که گفته شد برای انجام کار‌های معمولی مناسب است. این لپ‌تاپ با اینکه جزء لپ‌تاپ‌های ارزان و اقتصادی بازار محسوب می‌شود، از حافظه ۲۵۶ گیگابایت SSD بهره می‌برد که سرعت خوبی را در اختیار شما می‌گذارد. با این حال توقع انجام کار‌های گرافیکی را از این لپ‌تاپ نداشته باشید. این لپ‌تاپ با وزن ۱.۵ کیلوگرمی و صفحه نمایش ۱۵.۶ اینچی، قابلیت حمل و نقل مناسبی هم دارد و گزینه قابل قبولی به نسبت قیمت آن می‌باشد.

لپ تاپ لنوو V15 IGL​

لپ تاپ لنوو V15 IGL

این لپ‌تاپ نیز مانند Ideapad 1، دارای پردازنده Celeron N4020 است که برای انجام کارهای سبک و عادی طراحی شده است. همچنین رم این لپ‌تاپ نیز ۴ گیگابایت است و به همین دلیل جزء لپتاپ های اقتصادی بازار به حساب می‌آید. حافظه داخلی این لپ‌تاپ ۵۱۲ SSD می‌باشد و اگر اهل ذخیره فیلم و فایل‌های زیادی هستید، این گزینه می‌تواند فضای بیشتری نسبت به گزینه قبلی در اختیار شما بگذارد. وزن این لپ‌تاپ ۱.۸۵ کیلوگرم است. این مورد نیز مانند لپ‌تاپ قبلی نباید توقع کارهای گرافیکی را از این لپ تاپ داشته باشید، اما به دلیل قیمت مناسب آن و حافظه داخلی بالا می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

لپ تاپ خوش قیمت دانشجویی در محدوده قیمتی ۱۳ میلیون تومان

لنوو V15 G4 AMN​

لنوو V15 G4 AMN

لپ تاپ Lenovo مدل V15  یکی دیگر از لپ تاپ های اقتصادی موجود در بازار ایران است. از مزیت‌های این لپ‌تاپ نسبت به مدل‌های هم‌قیمت خود، بهره‌مند شدن از پردازنده AMD Athlon Silver 7120U است که عملکرد به مراتب بهتری نسبت به پردازنده‌های Celeron دارد. همچنین این لپ‌تاپ از رم ۸ گیگابایتی برخوردار است که استاندارد رم مورد استفاده در لپ‌تاپ‌های میان‌رده را دارد. در بخش حافظه داخلی، مجهز بودن به یک هارد ۲۵۶ گیگابایتی SSD هم به عملکرد بهتر و سریع‌تر این لپ‌تاپ کمک قابل توجهی می‌کند. این لپ‌تاپ وزنی معادل ۱.۶ کیلوگرم دارد که در رده وزنی متوسط قرار گرفته و قابلیت حمل و نقل نسبتا خوبی دارد.  

بهترین لپ تاپ دانشجویی در محدوده قیمتی ۱۶ الی ۱۷ میلیون تومان

لنوو V15 G4 AMN Ryzen 3 ​

لنوو V15 G4 AMN Ryzen 3

این لپ‌تاپ مجهز به پردازنده قدرتمند Ryzen 3 7320u است که عملکرد مناسبی جهت انجام تمامی کار‌هایی دانشجویی و همینطور کار‌های چندرسانه‌ای، فتوشاپ و … به شما می‌دهد. نکته مثبت این لپ‌تاپ، ارزش بالای خرید آن نسبت به قیمتش است. لپ‌تاپ‌های دارای پردازنده‌ای با قدرت تقریباً مشابه در محدوده قیمتی ۱۷ الی ۲۳ میلیون تومانی قرار می‌گیرند و تفاوت عملکرد چندان زیادی با این لپ‌تاپ ندارند. این لپ‌تاپ از ۸ گیگ رم برخوردار بوده که قابلیت اجرای اکثر برنامه‌های مورد نیاز امور آموزشی و مالتی‌مدیا را بدون دردسر به شما خواهد داد. حافظه ۲۵۶ گیگابایتی پر سرعت و فوق‌العاده SSD M۲ و همینطور وزن نسبتاً مناسبت آن این لپ‌‌تاپ را به یکی از بهترین گزینه‌ها به عنوان یک لپ تاپ خوش قیمت و قابل قبول که اکثر نیاز‌های شما را حتی بعد از دوران دانشجویی فراهم می‌کند تبدیل کرده است.

بهترین لپ تاپ های دانشجویی در محدوده قیمتی ۱۷ الی ۱۸ میلیون تومان

لپ‌تاپ لنوو IdeaPad Slim 3 15IRU8 ​

لپ‌تاپ لنوو IdeaPad Slim 3 15IRU8

این لپ تاپ با پردازنده i3 1305u نسل سیزدهم اینتل و وزن ۱.۶ کیلوگرمی همراه با طراحی زیبا و مدرن می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای برآورده ساختن تمام نیاز‌های دانشجویی و مالتی مدیای شما باشد. استفاده از حافظه ۲۵۶ گیگابایتی SSD و همینطور رم ۸ گیگ به شما اطمینان خاطر می‌دهد تا در استفاده از اکثر برنامه‌ها و بهره‌برداری نسبتاً سنگین از لپ‌تاپ به مشکلی بر نخورید. کیفیت مواد استفاده شده در این لپ تاپ نسبت به موارد مشابه بهتر بوده، ظاهر شکیلی دارد و با توجه به وزن مناسب آن گزینه بسیار خوبی برای حمل و نقل آسان نیز می‌باشد.

لپ تاپ لنوو مدل V15 G3 IAP-i3​

لپ تاپ لنوو مدل V15 G3 IAP-i3

در بازه قیمتی ۱۷ تا ۱۸ میلیون تومان، این لپ‌تاپ با پردازنده نسل دوازدهمی قوی اینتل i3 1215u که دارای عملکرد و قدرت بهتری نسبت به پردازنده نسل سیزدهمی i3 1305u است، با رم ۸ گیگابایت و حافظه داخلی ۵۱۲ SSD، قیمت نزدیکی به گزینه قبلی معرفی شده دارد. این لپ‌تاپ به راحتی اکثر نیاز‌های دانشجویی، مالتی مدیا و برنامه‌های نسبتاً سنگین شما را برآورده می‌کند و با وزن ۱.۷ کیلوگرمی، قابلیت حمل و نقل مناسبی هم دارد. این لپ تاپ از‌ مانیتور با پنل TN و وضوح Full HD بهره می‌برد و رنگ مشکی آن زیبایی خاصی دارد. در مقایسه با لپ‌تاپ‌های معرفی شده، این لپتاپ نیز ارزش خرید بالایی نسبت به قیمت خود دارد.

لپ تاپ مناسب دانشجوهای مهندسی در محدوده قیمتی ۳۰ الی ۳۵ میلیون تومان

اگر نیازمند یک لپ‌تاپ با پردازنده گرافیکی اختصاصی و پردازنده فوق‌العاده‌ای هستید که از پس برنامه‌های سنگین مهندسی، شبیه‌سازی و اجرای بازی‌های سه بعدی با قدرت قابل قبولی برآید، پیشنهاد ما دو لپ‌تاپ زیر است. این لپ‌تاپ‌ها در رده لپ‌تاپ‌های گیمینگ یا مخصوص بازی قرار می‌گیرند و مناسب تمامی کار‌های گرافیکی و پردازش سنگین برای دانشجویان رشته‌های مهندسی از جمله مکانیک، هوش مصنوعی، عمران، معماری و … می‌باشند.

لپ تاپ لنوو مدل LOQ 15IRH8​

لپ تاپ لنوو مدل LOQ 15IRH8

این لپ‌تاپ با پردازنده قدرتمند i5 12450H یک سنگین وزن پر‌قدرت برای انجام تمامی کارهایی مورد نیاز یک دانشجوی مهندسی است که احتمالا علاقه به اجرای بازی‌های سه بعدی بر روی لپ‌تاپ خود را هم داشته باشد. پردازنده پر‌ توان نسل دوازدهمی اینتل این لپ‌تاپ با ۸ هسته و ۱۲ رشته، قابلیت مالتی‌تسکینگ بسیار خوبی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. همچنین پردازنده گرافیکی اختصاصی GeForce RTX ۲۰۵۰ با حافظه اختصاصی ۴ گیگابایت، قابلیت اجرای برنامه‌های گرافیکی و بازی‌ها را با سهولت برای کاربر فراهم می‌کند.

استفاده از حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایتی SSD از نوع پر سرعت M2، اجرای سریعتر برنامه‌ها و راه‌اندای سریع لپ‌تاپ را نیز فراهم کرده است. رم این دستگاه ۸ گیگابایت است که تقریبا اکثر نیازهای کاربران امروزی را برآورده می‌سازد. البته این لپ‌تاپ قابلیت ارتقاء رم را نیز دارد. صفحه نمایش IPS فول اچ‌دی این لپ‌تاپ، از شفافیت تصویر و زاویه دید بهتری نسبت به مانیتورهای با پنل TN برخوردار است. در نهایت وزن این لپ‌تاپ ۲.۲ کیلوگرم است که در مقایسه با دیگر لپ‌تاپ‌های گیمینگ، قابلیت جابجایی نسبتا بهتری دارد. 

لپ تاپ اچ پی مدل Victus 15​​

لپ تاپ اچ پی مدل Victus 15​

لپ‌تاپ ۱۵ اینچی ویکتوس اچ پی، مجهز به پردازنده Ryzen 5 7535S است که از پردازنده‌های قدرتمند و تمام‌عیار محسوب می‌شود. این لپ‌تاپ با وزن ۲.۲ کیلوگرمی و طراحی شکیل آن قابلیت حمل مناسب‌تری نسبت به لپ تاپ لنوو LOQ دارد. رم این لپ تاپ ۸ گیگابایت و قابل ارتقاء است. هارد لپتاپ نیز ۲۵۶ SSD است. صفحه نمایش این لپ‌تاپ نیز IPS فول اچ دی است و تصویر پردازش شده توسط قلب گرافیکی اختصاصی ۴ گیگابایت GeForce RTX 2050 را به چشمان شما منعکس می‌کند. این لپ‌تاپ نیز از سری لپ‌تاپ‌های اقتصادی مناسب کارهای سنگین مهندسی و همینطور بازی است.

لپ تاپ کاستوم شده نخرید

در آخر لازم است نکته‌ی مهمی را به شما دانشجویان عزیز در مورد لپ‌تاپ‌های موجود در بازار عرض کنیم. اگر سری به لپ‌تاپ‌های موجود در سایت‌هایی نظیر دیجی‌کالا‌ زده باشید، احتمالاً با عبارت «کاستوم‌ شده» مواجه شده باشید. کاستوم شده یعنی شرکت گارانتی یا فروشنده لپ تاپ، مشخصات لپ تاپ آکبند را تغییر و به عبارتی ارتقاء داده است. هدف از این کار هماهنگ کردن مشخصات آن لپ تاپ با نیاز بازار و به عبارتی راحت‌تر کردن فروش آن است. برای مثال لپ تاپی در حالت پیشفرض دارای ۴ گیگابایت رم است، اما شرکت گارانتی با اضافه کردن رم، آن را به ۸ گیگ یا بیشتر ارتقاء می‌دهد. حال ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که چرا نباید کاستوم شده بخریم؟

دلیل آن پیچیده نیست. اصولاً لپ‌تاپ‌هایی تحت ارتقاء قرار می گیرند که بازار خوبی با مشخصات پیش‌فرض خود ندارند. برای مثال اگر سری به سایت‌های فروش لپ‌تاپ بزنید، متوجه می‌شوید که بسیاری از لپ‌تاپهای با پردازنده Celeron N4020 که معمولا با رم‌های ۴ گیگابایتی در لپ‌تاپ ها جا داده می‌شوند، توسط شرکت‌ها، ارتقای رم یا SSD پیدا کرده و به قیمتی بسیار بالاتر از ارزش واقعی خود به فروش می‌رسند. یا مثلا لپ‌تاپ‌هایی با پردازنده‌های Celeron معمولا با ارتقاء رم و هارد، به قیمتی بالاتر از قیمت معمول خود به فروش می‌رسند که می‌توان با قیمت پس از ارتقاء، گزینه‌های بهتری را یافت. در این مواقع، به دلیل قدرت پایین پردازنده و هسته‌های کم آن، عملا توانایی اجرای همزمان برنامه‌ها را نخواهید داشت و عملا رم شما بی‌استفاده خواهد بود، پردازنده شما به اصطلاح Bottleneck یا تنگراه سیستم شما محسوب می‌شود.

نکته منفی دیگر این است که برای ارتقاء این لپ‌تاپ یا همان کاستوم کردن، نیاز به بازکردن جعبه دستگاه (خارج شدن از پلمپ کارخانه) و همینطور پیچ‌های زیر لپ تاپ است تا دسترسی به قسمت رم و SSD میسر شود که به مذاق بسیاری از خریداران خوش نمی‌آید. در خرید لپ تاپ حتماً در قسمت مشخصات دقت کنید تا عبارت کاستوم شده قید نشده باشد.

دقت کنید که اگر فروشنده این عبارت را قید نکرده و شما اقدام به خرید لپ تاپ کردید، هنگام دریافت لپ تاپ حتماً به جعبه لپتاپ دقت کنید که با چسب بسته نشده باشد و لپ تاپ دارای نوار چسب شرکت سازنده بوده و درب جعبه پلمپ باشد. در صورت شک کردن به این موضوع و مشاهده نشانه‌هایی از غیر پلمپ بودن جعبه کالا، توصیه ما این است که اقدام به ارجاع کالا نموده و از باز نمودن جعبه خودداری کنید. حتی بهتر است همیشه قبل از باز کردن بسته‌های اینترنتی از روند باز کردن آن فیلم بگیرید تا بعداً فروشنده ادعایی بر عدم باز پس‌گیری محصول به دلیل باز شدن جعبه از جانب شما نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *