پربازدیدترین مطالب
۱۰ استراتژی تحصیلی مفید برای دانشجویان

آیا شما استراتژی تحصیلی مخصوص خودتان را دارید؟ در طول دوران دانشجویی، یافتن راه‌هایی برای افزایش بهره‌وری تحصیلی بسیار مهم است. مخصوصا راه‌هایی که دیگران طی کرده‌اند و به نتیجه رسیده‌اند. حتما تا کنون به این نکته رسیده‌اید که احتمالا یک راه مشخص که برای همه جواب بدهد وجود ندارد و شما باید راه خودتان را بیابید.
فرایند تحصیل و پژوهش، نباید خسته‌کننده باشد، بلکه کافی است استراتژی‌های مناسب خودمان را پیدا کنیم تا به اهدافمان دست بیابیم. این استراتژی‌ها و نکات احتمالا بسیار متعدد و متنوع خواهند بود اما به ۱۰ تا از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱. هدف‌گذاری
مشخص کردن یک سری از اهداف می‌تواند به تغییرات مثبتی در مسیر تحصیلی ما بیانجامد. اصولا انتخاب اهداف هوشمندانه بهترین روش است. انتخاب یک هدف، احتمالا شامل برنامه‌ریزی برای رسیدن به آن هدف خواهد شد که این کار به مسیر تحصیلی ما نظم خواهد داد و از سردرگمی‌ها می‌کاهد.

هدف داشته باشید - پژوهشراه

۲. سازمان‌دهی کارها
مسیر تحصیلی و پژوهشی، ریزه‌کاری‌های زیادی دارد و گاهی اوقات از دست‌مان در می‌رود که قرار بوده چه کارهایی را انجام دهیم. مخصوصا اگر وقت کمی هم داشته باشیم. برای رفع این مشکل، چه بهتر است که ‌همیشه لیستی از کارها را داشته باشیم و از ابزارهای یادآوری زمان برای مدیریت آن‌ها نیز کمک بگیریم.

۳. استراحت
اینطور گفته شده که در فواصل یک‌ساعته هنگام مطالعه و پژوهش، حتما لازم است که در حدود ۵ الی ۱۵ دقیقه استراحت داشته باشیم. این استراحت باعث می‌شود که به لحاظ ذهنی و جسمی، خستگی کمتری داشته باشیم و بتوانیم اطلاعات را بطور مفیدتری دریافت نماییم.

۴. فضای مخصوص مطالعه
اگر بتوانیم در بخشی از اتاق‌مان، فضایی را مخصوص مطالعه آماده نماییم بسیار موثر خواهد بود. بهتر است که این قسمت را طوری بچینیم که خالی از هر گونه حواس‌پرتی و عدم تمرکز باشد. استفاده از صندلی‌های راحت اما رسمی توصیه شده و بهتر است از مبل‌هایی که می‌توانیم روی آن‌ها لم بدهیم استفاده نشود!

فضای مخصوص مطالعه - پژوهشراه

۵. همکاری با دیگران
گاهی اوقات، مطالعه و پژوهش انفرادی کمی خسته‌کننده خواهد بود. حتی ممکن است بعضی از مطالب را به تنهایی یاد نگیریم یا کارهای پژوهشی‌مان به تنهایی پیش نرود. در این حالات، تشکیل و یا پیوستن به یک حلقه‌ی مطالعاتی یا پژوهشی راه حل مناسبی خواهد بود. البته دقت کنید که این گروه شامل افرادی باشد که به همدیگر انگیزه بیشتری می‌دهند.

۶. مثبت‌اندیشی
همیشه نگرشی مثبت به مسیر تحصیلی و پژوهشی‌مان داشته باشیم. حتی اگر این مسیر در جاهایی بسیار سخت و دشوار شد، این نگرش را حفظ نماییم. در واقع این نگرش و طرز فکر ماست که می‌تواند ما را موفق یا ناموفق کند. یک استراتژی تحصیلی بر مبنای مثبت‌اندیشی، فی نفسه ارزش دارد.

مثبت‌اندیش باشیم - پژوهشراه

۷. تغذیه مناسب
درس خواندن با شکم خالی اصلا توصیه نشده است. سردردها و سر و صداهای معده هنگام مطالعه اصلا چیز مطلوبی نیست. پس قبل از شروع مطالعه، اول میل گرسنگی‌مان را راضی کنیم! البته قطعا نه با پرخوری و هر نوع غذایی. تغذیه مناسب، سالم و پرانرژی، می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی بر مطالعه و پژوهش داشته باشد. همچنین بسیار زیاد آب بنوشیم.

۸. خودآزمایی
از خودمان امتحان بگیریم. سعی کنیم هر چه بیشتر به شرایط امتحانی که قرار است در آینده با آن مواجه شویم نزدیک شویم. با خودآزمایی می‌توانیم از روند پیشرفت تحصیلی‌مان ارزیابی خوبی داشته باشیم. همچنین، این کار باعث می‌شود که در روند مطالعه حجم انبوهی از اطلاعات، کمی تنوع بوجود آید. اگر از پس این امتحانات بر نیامدیم، شاید بهتر باشد که مجددا مطالعه کنیم و دوباره آزمون بدهیم.

۹. مطالعه‌ی دقیق
اگرچه لازم نیست تمام متون را با دقت و عمیق خواند، اما مطالعه‌ی روزنامه‌وار اکثر متون آموزشی باعث از دست دادن نکات اصلی و کلیدی بحث می‌شود. باید طوری یک متن آموزشی را بخوانیم و یادداشت‌برداری کنیم، که اگر لازم شد بتوانیم آن را درس دهیم!

۱۰. مرور
برنامه آموزشی و پژوهشی‌مان را روزانه یا هفتگی مرور کنیم. می‌توانیم به وقتی که برای این کار می‌گذاریم به عنوان یک ساعت درسی‌مان نگاه کنیم و خودمان را موظف به انجام آن بدانیم. این کار به ما کمک می‌کند که بخش‌هایی را که نیاز به کمک داریم بشناسیم.

نکته‌ی نهایی
یادمان باشد که استراتژی تحصیلی ما تعیین کننده‌ی میزان موفقیت ما خواهد بود. پس روش‌هایی را انتخاب کنیم که ما را به بهترین نحو به موفقیت نزدیک می‌کند.

لینک کوتاه: http://bit.ly/31TplQ7

۲ پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *