پربازدیدترین مطالب
نرم افزار مدیریت ارجاع چیست؟

نوشتن مقاله یک طرف و آماده کردن فرمت آن یک طرف. این کار شاید سخت ترین بخش و به درد نخور ترین قسمت نوشتن مقاله به نظر برسد. آماده کردن مراجع به صورت مد نظر مجله کار وقت گیری است. وای به روزی که شما بخواهید مقاله را از یک مجله به جای دیگر بفرستید. اگر مراجع را به صورت دستی وارد کرده باشید روزگارتان تیره و تار می شود. باید دوباره همه چیز را زیر و رو کنید. اما اگر نگوییم همیشه، بیشتر اوقات راه های بهتری هم وجود دارد!

اما امروزه نرم افزارهای مدیریت مراجع (Reference Manager) یا مدیریت ارجاع (Citation Manager)  دستیارهای بی نظیری برای پژوهشگران به حساب می آیند و در زمان شما بسیار صرفه جویی می کنند. چطور؟ به بخشی از امکانات آنها نگاهی بیندازید:

ثبت اطلاعات مرجع

این نرم افزارها در ابتدا لیستی از متادیتا یا فرداده مرجع یا مقاله ایجاد می کند.

متادیتا قسمت ابتدایی مقاله است. این بخش مقاله را معرفی می کند و شامل این موارد است : مشخصات مجله وشماره آن، عنوان و تاریخچه انتشار مقاله،  نام نویسندگان و محل کار آنها. کلمات کلیدی و چکیده.

این لیست را می توان یک بار به صورت دستی وارد فیلدهای مخصوص خود که در نرم افزارهای مدیریت ارجاع از قبل ایجاد شده اند نمود. البته نسخه های جدید این نرم افزارها به شما این امکان را می دهند که فایل مقاله را به داخل نرم افزار بکشید و رها کنید. بعد از چند ثانیه متادیتای مقاله در فیلدهای مخصوص خود قرار می گیرد. گاهی ممکن است لازم باشد آن را اصلاح کنید.

جستجو در متن مراجع

خیلی وقت ها ممکن است نیاز داشته باشید در مورد عبارتی خاص که در متادیتای مقاله ذکر نشده جستجو کنید. ممکن است یک عبارت خاص یا یک مثال خاص در ذهن شما مانده باشد اما ندانید که در کدم مقاله به آن برخورد کرده اید. وقتی اطلاعات مقاله به همراه فایل آن در نرم افزارهای مدیریت ارجاع نمایه شده باشد، با یک جستجوی ساده می توانید آن را پیدا کنید. این یکی از قدرتمندترین ابزارهای ارائه شده در این نرم افزارهاست.

ایجاد ارجاع در متن

امکان فوق العاده دیگری که این نرم افزار ها به شما می دهند، لینک شدن با نرم افزار ورد (و سایر نرم افزارهای ویرایش متنی) است. با استفاده از این امکان شما می توانید فرمت مراجع را به هر شکلی که بخواهید وارد متن پایان نامه یا مقاله کنید. هر مجله برای نحوه ارجاع در متن و بخش مرجع شناسی روش یا استایل خاص خودش را دارد. این استایل ها را می توان در نرم افزارهای مدیریت ارجاع وارد نمود.

بهترین نرم افزارهای مدیریت ارجاع

شاید عبارت بهترین در این مورد عبارت خوبی نباشد. شما باید با توجه به شرایط و علایق خودتان از بین آنها انتخاب کنید. برای شروع تعدادی از این نرم افزارها را معرفی می کنیم:

  • Endnote

اند نوت یکی از نرم افزارهای قدیمی و مورد حمایت رسمی موسسه تامسون رویترز ( موسسه آی اس آی) است. ساخته شده و مورد حمایت قرار می گیرد. تقریبا تمام مجلات استایل خود را برای اندنوت آماده کرده اند و این نرم افزار را توصیه می کنند. قیمت این نرم افزار حدود ۱۰۰ دلار است که البته در ایران با قیمتی زیر ۱۰ هزار تومان و یا حتی به صورت رایگان قابل دسترسی است!

endnotex7libraryview

  • Zotero

زوترو یک نرم افزار ساده است که افزونه هایی ( پلاگین) در نرم افزارهای مختلف دیگر دارد. از این نرم افزار می توانید به صورت رایگان استفاده کنید.

  • Mendely

اگر به دنبال یک چیز هلو برو توگلو هستید، من مندلی را پیشنهاد میکنم. کار کردن با آن واضح و راحت است و سرعت نمایه کردن آن عالی است. مندلی علاوه بر یک نرم افزار مدیریت ارجاع به شما یک فضای آنلاین نیز می دهد. مراجع شما به طور دائم در پروفایل شما به روز می شود و میتوانید با دیگر پژوهشگران در ارتباط باشید.

این سه مورد از مهم ترین نرم افزارهای مدیریت ارجاع بودند که در جامعه علمی ایران استفاده از آنها مرسوم تر از بقیه است. شما می توانید از بین آنها یکی را که بیشتر علاقمند هستید استفاده کنید. البته نگران نباشید، امکان انتقال اطلاعات بین این نرم افزارها وجود دارد و می توانید بین آنها کوچ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *